Chcesz pracować w sprzedaży?
Daj się zrekrutować!

Dodaj CV

Trudności w pracy w sprzedaży

Praca sprzedawcy z pewnością jest bardzo satysfakcjonująca, ale nie należy do najłatwiejszych. Co sprawia największą trudność sprzedawcom? Zapoznaj się z tymi trzema punktami!

Niska podstawa wynagrodzenia

Wynagrodzenie handlowca najczęściej składa się z dwóch części: podstawy oraz prowizji od sprzedaży. Często prowizja jest bardzo niska – oscyluje w granicy płacy minimalnej. Zdarza się również, że wynagrodzenie to tylko prowizja – czyli ile wypracujesz, tyle zarobisz. Wysokie zarobki w handlu są możliwe przy wypracowywaniu wyników – a więc uzyskiwaniu korzystnych prowizji. W wielu firmach wprowadzone również zostały normy sprzedażowe, które często są niemożliwe do osiągnięcia. Stres wynikający z niepewności zarobku zdecydowanie można zaliczyć do największych minusów tej pracy. Presja czasu związana z koniecznością wyrobienia zysków dla firmy, również nie działa pozytywnie na człowieka.

Praca z klientem – duży stres

Wspomniany wcześniej stres towarzyszy sprzedawcy również w innym momencie jego pracy. Sprzedaż to praca z ludźmi i jak każde działanie tego typu obciążone jest dużą dozą niepewności oraz nieprzewidywalności. Nie każdy klient jest przyjaźnie nastawiony – zdarzają się sytuacje, w których trzeba sobie poradzić z byciem tzw. „nieproszonym gościem”, a przy tym należy pamiętać o konieczności sprzedaży produktu. Do tego nigdy nie przewidzisz reakcji klienta. W pracy mogą zdarzyć się „trudni” klienci, którzy swoim zachowaniem potrafią wpędzić człowieka do grobu. Opanowanie i cierpliwość zdecydowanie pomagają w takich sytuacjach.

Niski prestiż zawodu

Przeciętna osoba myśląc o handlowcu ma przed oczami domokrążcę naciągającego ludzi na niepotrzebne rzeczy o zdecydowanie zbyt wysokiej cenie. Według nich dla sprzedawcy liczy się tylko zysk i aby ten zysk osiągnąć posuną się nawet do oszustwa. Te przykre stereotypy sprawiają, że zawód handlowca nie jest postrzegany jako prestiżowy i pożądany. Tymczasem rzeczywistość jest całkowicie inna – dobry sprzedawca ma przede wszystkim na celu zadowolenie klienta i spełnienie jego oczekiwań, tak by w przyszłości kupujący do niego powrócił.